Gisteren zijn we gaan kijken bij de sluizen bij Bjurbäcken. Dit sluizencomplex van drie sluizen die samen een hoogteverschil van 11 meter overbruggen ligt in het Bergslagskanalen. Dit kanaal verbindt Filipstad en Karlskoga met elkaar. Vroeger werd het gebruik voor het transport van ijzer, tegenwoordig alleen maar voor kleine pleziervaart. Het complex is in 1857 werden het kanaal en de sluizen in gebruik genomen. In 1872 passeerden 1369 stoomboten en 3243 vrachtboten de sluizen. De hoogtijdagen van de sluizen waren echter van korte duur. In 1874 werd de spoorlijn Östra Värmlands Järnväg gebouwd die heel snel het transport overnam.

Het cafeetje aan het kanaal.

Toen we aan kwamen rijden was het kleine parkeerplaatsje zo goed als vol, we konden nog net een plekje bemachtigen. Toen we vervolgens richting het kanaal wandelden was het erg rustig. We vroegen ons of waar iedereen gebleven was, voor het cafeetje zaten wat mensen met een ijsje, koffie, thee en er wandelden wat mensen langs de sluizen. Dat is ook wel het leuke aan Värmland: kleinschalig en gemoedelijk. Na het sluizencomplex bekeken te hebben zijn we ook naar het cafeetje gewandeld voor een ijsje.

Wandelen langs het sluizencomplex

De 3 sluizen

De sluizen bij Bjurbäckens zijn een prima plek om even te ontspannen.

Het cafeetje

Daarna zijn we teruggereden naar Bjurbäckens bruk om daar een kijkje te nemen. Hier stonden vroeger een hoogoven en enkele smederijen. Volgens het informatiebord werd Bjurbäcken al genoemd in een brief van Gustav Vasa aan de rentmeester van Asphyttan in 1557 en in 1602 werd de eerste smederij gebouwd.  Vaak valt het je niet op maar veel plekken hebben een lange geschiedenis.

Bjurbäckens bruk

Het eeuwenoude bruggetje staat er nog steeds.