De vraag die ons op iedere beurs gesteld wordt is: “Hoe is het met de wegen in de winter?” en erachteraan komen vragen als “Waar moet ik rekening mee houden?”, “Heb ik sneeuwkettingen nodig?”, “Kan ik er nog wel komen?”.

Onze ervaring is dat het doorgaans prima gesteld is met de wegen in de winter. Er wordt zout of zand gestrooid en sneeuw geschoven. ‘s Winter heb ik het idee dat er vaker een sneeuwschuiver langs ons huis rijdt dan een gewone auto. Verder worden de wegen in “ons” dorp, Stöllet, goed onderhouden. Zelfs onze oprit wordt even meegenomen.

Stöllet in de winter.

In al die jaren dat wij naar Zweden reizen hebben we het nodige geleerd en meegemaakt. Een van de eerste winters was onze ruitenwisservloeistof in Duitsland al bevroren. De sproeiers deden het dus ook niet meer en onze voorruit werd steeds viezer van de opspattende pekel. We waren niet de enigen met dit probleem. Een tankstation langs de snelweg had gieters met warm water klaar staan voor de automobilisten met een bevroren ruitenwisservloeistofsysteem. Toen ik wat warm water in het tankje van de vloeistof goot kwamen de ijsblokken boven drijven. Het tankje heb ik daarna weer bijgevuld met echte ruitenwisservloeistof en we konden onze reis vervolgen.

Toen onze auto een nacht met -30 had buiten gestaan en ik ‘s ochtends het portier open maakte stond er rijp op het dashboard. Ik zette de auto op contact en de lampjes op het dashboard begonnen zwakjes te branden. Maar ze deden het tenminste nog. Toen ik wilde starten gingen alle lampjes uit en gebeurde er helemaal niets meer. Met enige vooruitziende blik hadden we een paar dagen eerder starthulp gekocht, je weet immers maar nooit. Die kwam nu goed van pas. De starthulp aangesloten en de auto startte, nou ja, de motor liep. Je hoorde dat hij er moeite mee had, de olie was door de kou erg dik geworden en had tijd nodig om warm te worden. De eerste kilometers had ik het gevoel dat er overal stroop in zat. Gas geven ging wel maar de motor reageerde niet echt vlot, schakelen ging ook met wat meer moeite. Toen de motor eindelijk warm was functioneerde alles weer zoals zou moeten.

In december om 4 uur ‘s middags, -15.

Als het heel erg koud is, is het nog maar de vraag of je autokachel het binnen warm krijgt. Bij extreme kou merken we dat de vooruit en de voorste zijruitjes ijsvrij blijven. De achterbank heeft wat meer moeite met naar buiten kijken. Ademen richting het zijruitje zorgt meteen voor een laagje ijs op het ruitje. Daarom liggen in onze auto ook ijskrabbers om de binnenruiten ijsvrij te maken.

Ondanks wat ongemakken, die weer een belevenis op zich zijn, is het rijden in de winter in Zweden goed te doen. De wegen worden goed onderhouden en als je rijstijl wat aanpast kun je overal komen. Het belangrijkste is dat je geduld hebt, de tijd neemt en je route plant. Je bent op vakantie in een van de mooiste landen ter wereld, dus waarom zou je je haasten?

Ook boswegen worden geschoven.

Zand en grind geven veel extra grip in de winter.

De 62 in de winter.

De E45.

Als je je eigen auto in de winter mee naar Zweden neemt is het verstandig om een aantal voorzorgsmaatregelen te nemen en je auto goed uit te rusten:

  • Winterbanden; Verplicht van 1 december tot 31 maart. De Zweden zelf geven meestal de voorkeur aan zogenaamde dubbdäck, spijkerbanden. Met deze banden mag gereden worden tussen 1 oktober en 15 april. Dubbdäck geven meer grip op een ijzige ondergrond. Op sneeuw geven goede winterbanden net zo veel grip als dubbdäck.
  • Reflecterende veiligheidsvesten en een zaklantaarn; Zeker in december zijn de dagen erg kort. Zichtbaar zijn is dan noodzakelijk.
  • Ruitenwisservloeistof; Zorg ervoor dat de ruitenwisservloeistof geschikt is voor lage temperaturen (-30C). Verder is het aan te raden extra vloeistof mee te nemen.
  • Koelvloeistof; Controleer je koelvloeistof en zorg dat deze geschikt is voor lage temperaturen (vraag het je garage).
  • Ruitenkrabbers; Deze heb je niet alleen voor de buitenkant nodig. Als het koud is en de auto is nog niet warm bevriest je eigen adem op de binnenruit. Als het erg koud is hoef je de ruiten aan de buitenkant niet te krabben en heb je meer aan een sneeuwborstel.
  • Sneeuwborstel; Als het goed koud is bevriezen de autoruiten niet en kun je met een borstel de sneeuw van je auto vegen. Het is verplicht om alle sneeuw van je auto af te vegen.
  • Deurrubbers; Breng een dun laagje vaseline of siliconenspray aan op de rubbers zodat de portieren niet vastvriezen.
  • Slotontdooier; Ook als je de auto altijd met de afstandbediening opent is dit handig. Door de kou kan je afstandbediening weigeren waardoor je toch de sleutel moet gebruiken. Je bewaart de slotontdooier natuurlijk buiten de auto 🙂
  • Extra warme kleding; Voor als je de auto uit moet.
  • Dekens; Als je in de auto moet wachten op hulp. Je kunt natuurlijk de motor laten lopen, maar let dan op dat deze niet warm loopt omdat een laag sneeuw op auto heel goed isoleert.
  • Oplader voor je telefoon; De accu van je telefoon heeft het zwaar te verduren in de kou en is merkbaar sneller leeg. Een powerbank kan handig zijn omdat je als je echt pech hebt je telefoon niet via de auto kunt opladen.
  • Iets te eten en te drinken; Om iets te eten te hebben tijdens het wachten op hulp. Dit is zeker met kinderen erg fijn om bij je te hebben. Tip: laat een tas met eten en drinken niet ‘s nachts in de auto liggen, anders heb je de dag erna ijsjes.
  • Startkabels en sleepkabel; Zodat je door een andere automobilist geholpen kunt worden.
  • Sneeuwkettingen; Deze kunnen handig zijn als er plotseling veel sneeuw valt. Er is in een Zweden geen verplichting om ze bij je te hebben.

Eventueel:

  • Sneeuwschep; Om de auto uit te graven of om te zorgen dat je de weg weer kunt vrijmaken als er een sneeuwschuiver langs is gekomen die een grote sneeuwwal heeft achtergelaten
  • Zakje grind of zand; Als je vast komt te zitten of moeite hebt met wegrijden van een bevroren plek kun je dit voor de wielen strooien zodat de wielen meer grip hebben.

Wil je nog meer weten?

Hem62 organiseert vakanties naar Värmland en schrijft reisgidsen over Zweden. Onze reisgidsen over Värmland en Dalarna zijn te bestellen in onze webshop.
Ons vakantieaanbod vind je op deze website.

Elke zaterdag verschijnt er op onze blog een “lördagsmys”. Lördag is zaterdag. Het werkwoord mysa betekent iets leuks, plezierigs of gezelligs doen. Onze blog houden we “mysig”, geen diepgravend achtergrondartikel, maar gewoon iets leuks over Zweden. De blog kan over een weetje gaan, een verhaal dat hoort bij een van onze foto’s of een onderwerp wat onze blog nog niet gehaald heeft. Mocht je een suggestie hebben dan mag je dat ook laten weten.

Laat het mij weten wanneer er
Sraar

Mooie Blog Ton mooi huis en een mooie omgeving en mooie fotoos groetjes Sraar en Clem.

Maarten Broekhuizen

Pas tanken in Zweden, ben je beter beschermd tegen parafine vorming in de tank voor diesels 👍👍
😎