Weer een rallydag

Gisteren zijn we weer naar de rally gaan kijken. Dit keer wilden bij SS14 Vargåsen gaan kijken. Deze stage wordt twee keer gereden, een keer in de ochtend en een keer in de middag. We waren benieuwd wat we vanmiddag zouden gaan zien.

In de buurt van Lysvik zagen we de borden met Spectator Area 4 en sloegen af de onverharde weg op en reden na verloop van tijd weer het bos in. Bij de eerste controlepost werd gecontroleerd of we een toegangsbewijs hadden en daarna konden we weer een paar kilometer doorrijden totdat we bij de parkeerplaats kwamen. Hier was de aanpak iets anders. We moesten wel weer keren en een paar honderd meter achteruit rijden, maar nu stond er iemand die ons aanwees waar we moesten gaan staan. Hij zorgde ervoor dat iedere auto zo geparkeerd stond dat er tenminste nog een auto langs kon. De man zei wel dat we nog zo’n 2,5 kilometer moesten wandelen voordat we bij het parcours waren. Nadat we onze skibroeken, jassen, mutsen en wanten aangedaan hadden zijn we aan de wandeling begonnen. We waren een eindje op weg toen er achter ons een auto kwam die nog steeds achteruit reed. De meneer had gezien dat er verderop nog gaten waren en was zijn auto gaan halen om wat dichterbij te parkeren. Blijkbaar was de man heel bedreven in het achteruitrijden of had een achteruitrijkamera en want hij reed vlot over de bochtige weg langs de auto’s. Een eind verder zagen we een te netjes geklede dame voor een rally, uitgedost met een sjieke bontmuts, een mof om de handen warm te houden en te nette kleding voor de omstandigheden. Ze hoorde bij de meneer want ze stapte in en ze reden samen weer verder achteruit. Ze verdwenen even uit het zicht maar toen wij een bocht omkwamen stond de auto vast. Hij was met de wielen in de te zachte sneeuw naast de weg geraakt en kon niet meer voor of achteruit. Mensen waren aan het duwen maar de auto kwam niet los. De meneer stapte uit, hij was ook veel te netjes voor een rally, en bekeek het geheel eens. Uiteindelijk was er iemand die wel even een sleepkabel wilde halen om de auto weer vlot te trekken. We hebben niet op de afloop gewacht maar hebben ons leedvermaak voor ons gehouden totdat we een eindje verder waren.

En dan zit je vast …

Eenmaal bij het parcours bleek het een drukte van belang. Op een bevroren meertje zaten mensen met barbecue’s en waren vuurtjes gemaakt. De rally was nog niet begonnen en we konden gewoon het parcours volgen tot we aan de zijkant een mooie plek vonden. Na een tijdje werd het parcours vrijgemaakt en kwamen de safetycars met tussenpozen voorbij om te zien of het traject veilig was. Ondertussen hoorden we continu helikopters vliegen die beelden vanuit de lucht aan het maken waren.

Barbecuen en je zelf warm houden bij een vuurtje.

Doordat de weg ruime bocht maakte hoorden we het fluiten van marshals die verderop stonden ook waardoor we ons beter konden voorbereiden op wat komen ging. Als we de marshal die het dichtstbij stond hoorden fluiten was de auto nog steeds snel voorbij. Dit keer stonden we veel dichter bij het parcours dan gisteren, we zagen de auto de bult over komen en een paar seconden later was hij al weer uit het zicht.

Een van de safetycars

Achteraf hebben we even opgezocht hoe het met de sprong bij Colin’s Crest verlopen is die ook in deze stage is opgenomen. Colin’s Crest is een bult in het traject waar de auto’s een hele grote sprong maken. Het record is van de Noor Eyvind Brynildsen en staat op 45 meter! Colin’s Crest dankt zijn naam aan de populaire Schotse rallyrijder Colin McRae die in 2007 met een helikopter om het leven kwam. Voor het tweede jaar op rij heeft Mats Østberg het verst gesprongen. Met 42 meter sprong hij dit keer het verst, gevolgd door Sebastian Ogier met 41 meter en Pontus Tideman met 39 meter. Rallyrijders blijken ook humor te hebben, Mats heeft zijn winnende sprong opgedragen aan Østberg Airlines. De navigator van Thierry Neuville, Nicolas Gilsoul, twitterde na hun sprong waarbij ze bijna zijwaarts over de kop gingen: “Het snelste in SS14 … nu een schone onderbroek aandoen.”

‘s Avonds zijn we naar SS16 Torsby Sprint gaan kijken. Deze stage was in de buurt van het Service Park waar we de eerste dag ook waren. De stage loopt door een groeve die voor de gelegenheid omgedoopt is tot “Swecon Road to Rock Arena”. Van verre hoorden we de muziek al en toen we dichterbij kwamen zagen we de verlichte groeve. Hier was een hele happening gaande met interviews en live muziek. Toen de rally begon verschenen op het scherm camerabeelden die de auto’s de hele route volgden. Doordat het de stage kort was konden we de tijden goed volgen en de volgende auto startte pas als de vorige gefinisht was.

Toen we uitgekeken waren zijn we gaan kijken bij het Service Park. De tenten waren leeg en de monteurs hadden even vrij, hoewel ze wel de hele rally volgden. Zodra de auto weer binnen was en de rijders er uit waren, waren ze ook weer meteen aan het werk. Zondagochtend om 7.50 start SS17 Likenäs 1 en de moet de auto weer tiptop in orde zijn.

De auto’s komen weer binnen.

Voor Thierry Neuville zit de stage er ook op.

Deze monteur vraagt zich af hoe hij dit nu weer moet fixen.

Aan het eind van de dag heeft Thierry Neuville nog steeds de leiding in het klassement, hij ligt 14,8 seconden voor op de nummer 2 Craig Breen. Zondag is de laatste dag met de 3 special stages.