Met z’n allen

Gisteren waren we met z’n allen: Daan en Jenn vertrekken morgen en Emma en Paul zijn eergisteren aangekomen. Iedereen vond het leuk om samen iets te doen en na overleg werd dat kanoën op de Klarälv.

Dus reden we gistermiddag naar Alevi Camping om naar ons beginpunt gebracht te worden. Nadat we even bij de kano’s gewacht hadden kwam Meine aanlopen en niet veel later zaten we in het busje om naar het beginpunt gebracht te worden. Het beginpunt lag vanuit ons huis gezien aan de overkant van de rivier, ongeveer 16 kilometer varen bij de camping vandaan.

Bij het beginpunt legde Meine uit wat ons te wachten stond. De kano’s waarmee we op pad gingen waren stabiel, er was er in al die jaren nog nooit een gekapseisd. Voor diegenen die het nog niet wisten: de stuurman zit achterin en diegene die voorin zit peddelt en zorgt voor snelheid. Omdat het water zo laag staat stroomt de rivier trager dan anders en zeker met de tegenwind die we op sommige stukken zouden krijgen zouden we af en toe flink moeten peddelen. Na de uitleg gingen we op pad met onze drie kano’s met daarin Daan en Jenn, Emma en Paul en wij tweeën.

Op weg

Voeten overboord om af te koelen.

Het is zo ondiep dat we naar het eilandje konden wandelen.

Doordat de rivier laag staat ontstaan er ook veel zandstrandjes en eilandjes. Toen wij een mooi “onbewoond” eilandje zagen zijn we even gestopt om wat te drinken, eten en een frisse duik te nemen. Daarna ging onze tocht weer verder.

En weer verder.

Normaal rijden we over de 62 en genieten van de omgeving. Varen op de Klarälv laat je het dal op een heel andere manier beleven. Soms waren we onze herkenningspunten kwijt en vroegen ons af hoe ver we waren. Ieder moment is genieten, het is werkelijk schitterend dat we hier zo vaak mogen zijn.

Schitterend

De brug bij Fastnäs. Alevi ligt net voorbij de volgende bocht.

Na nog een paar drink- en zwem-stops kwam dan toch de brug bij Fastnäs in zicht en waren we alweer bijna terug op de camping. Bij de camping hebben we onze kano’s weer teruggelegd en schoongemaakt. ‘s Avonds hebben we de elektrische gril op de veranda gezet en hebben lekker met zijn allen op de veranda zitten eten.

Vanmorgen zijn we vroeg op gestaan en hebben Daan en Jenn naar Oslo gebracht voor de vlucht naar Nederland. Emma en Paul blijven nog een week.

Vuurverbod van kracht!

Vanaf nu is open vuur verboden!

De MSB (link) meldt het volgende:

Vuurverbod betekent, dat het NIET is toegestaan, in bos en veld of op openbare plaatsen vuurtjes te steken of te barbecueën. Het verbod geldt ook voor wegwerp BBQs en openbare vuur- en BBQ-plaatsen, bijvoorbeeld bij badplaatsen, campings en parkeerplaatsen.

Wij maken u erop attent, das u altijd zelf voor de veiligheid verantwoordelijk bent en dat u aansprakelijk kunt worden gesteld en gestraft kunt worden, wanneer u een vuur veroorzaakt of in strijd handelt met het vuurverbod.

De provincie Värmland (link) meldt het volgende:

Totaal vuurverbod in het district Värmland
Vanwege het hoge risico op bosbranden in het gebied heeft de bestuursraad van Värmland een volledig vuurverbod opgelegd. De beslissing is geldig vanaf 25 juli 2018 om 08.00 uur en tot nader order. Het verbod geldt voor alle buitenverwarming, inclusief privétuinen, speciaal aangepaste kampvuren en barbecueplaatsen, evenals het gebruik van draagbare vloeistof- en gasfornuizen.

Een kaart met de actuele situatie is te vinden op SOS Alarm (even naar beneden scrollen voor een kaart) en op Krisinformation.

Op de site van het vägverket (link) kun je vinden welke wegen afgesloten zijn. Let op: hier staan ook wegwerkzaamheden e.d. in. Kijk even naar de route die je wilt nemen. Mocht je het Zweeds niet machtig zijn: skogsbrand = bosbrand, skogsbränder = bosbranden, avstängd = afgesloten, utrymning = ontruiming/evacuatie.

Belangrijke telefoonnummers in Zweden:

112 Het nummer voor spoedeisende hulp. Dus wanneer jouw of iemand anders leven in direct gevaar is. Bijvoorbeeld als jij of iemand anders zwaar gewond is en dringend medische hulp nodig heeft. Of wanneer je getuige bent van een misdrijf. Bijvoorbeeld geweld, moord of een inbraak.
113 13 Dit informatienummer is voor grote ongelukken en crisissituaties. Het nummer kan gebeld worden voor informatie of om informatie achter te laten.
114 14 Voor alle zaken die niet over lopende of recente gebeurtenissen gaan. Bel vanuit het buitenland +46 77 114 14 00 (het nummer is niet gratis).
Bel voor acute situaties altijd 112.
1177 Bel 1177 als je zorg nodig en hebt of een verpleegkundige wilt raadplegen. Op de website 1177.se vind je meer informatie over wat je kunt doen. Kom je er telefonisch of via internet niet uit bezoek dan een vårdcentral in de buurt. Deze link toont je een overzicht van alle vårdcentral in Zweden.

Kom je er niet uit? Mail ons!

Vakantie vieren en genieten mag nog steeds in dit prachtige land.