Vanmorgen zijn we met een kleine omweg op weg gegaan richting Schiphol. Emma woont sinds kort op zichzelf en wilde graag onze auto gebruiken als we toch in Zweden waren. We reden daarom in alle vroegte (4.45 vind ik zelfs vroeg) het centrum van Apeldoorn in om haar op te pikken. Op Schiphol is Emma achter het stuur gekropen en weer naar Apeldoorn gereden. Wij gingen op weg naar de gate voor onze vlucht naar Oslo.

Ter gelegenheid van Valentijnsdag kregen we een bonbon van de stewardess

Onze vlucht vertrok wat later dan gepland. Het vliegtuig moest eerst ijsvrij gemaakt worden (de-icing) en aangezien dat niet op de plek kon waar het stond hebben we een heel eind getaxied voordat we op de plek waren waar dat wel kon. Na het de-icen moesten we weer terug taxiën naar de startbaan en vertrokken we pas echt.

Toen we vorige week een auto wilden huren bleek dat de verhuurmaatschappijen op Gardermoen en ook die in de buurt geen auto’s meer beschikbaar hadden of we moesten graag een bus willen huren inclusief het bijbehorende prijskaartje. Dit hadden we nog niet meegemaakt, we hadden er ook niet aan gedacht dat het hier Sportlov (schoolvakantie) is en de FIA World Rally Championship gereden wordt en dat er dan wel eens meer auto’s verhuurd zouden worden. Toen schoot me het verhuurbedrijf Rent-A-wreck (Huur-Een-Wrak) te binnen, we hadden er wel eens auto’s van zien rijden maar we hadden geen idee waar hun kantoor zat.

Op de site van Rent-A-Wreck stond dat ze huurauto’s indien gewenst op het vliegveld afleverden. Verder waren hun prijzen ook redelijk. Maar wat nog belangrijker was, was dat ze nog auto’s te huur hadden! Na alles nog eens goed bekeken te hebben besloten we bij hun een auto te huren. Ze hadden geen balie op het vliegveld maar zouden de auto wel daar afleveren. Het was wel even spannend hoe dit nu weer zou aflopen. Via de e-mail kregen we netjes een huurovereenkomst met de gegevens die we hadden ingevuld en een telefoonnummer, dat klopte in ieder geval alvast.

Toen we op Gardermoen geland waren en ik mijn telefoon aanzette ontving ik een SMS van Rent-a-Wreck met de mededeling of we een SMS wilden sturen als we er zouden zijn. Zo gezegd zo gedaan en na een paar SMS-jes hadden we elkaar gevonden. Nadat we de administratie hadden afgehandeld konden we op pad met ons “wrak”. Ons “wrak” was overigens gewoon een keurige Ford Fiesta.

Ons “wrak”

Het is nog volop winter en overal ligt een flink pak sneeuw. Volgende de sneeuwdieptekaart van de SMHI zou er in Stöllet ongeveer 60 centimeter sneeuw moeten liggen. Toen we thuis aankwamen konden we zien dat ze er niet ver naast zaten. Gelukkig was onze oprit geschoven en hoefden we alleen maar het laatste stukje van de auto naar de voordeur door de sneeuw te lopen. Het huis was al warm (het blijft heel erg fijn dat we onze luftvärme gewoon met een SMS-je vanuit Nederland kunnen aanzetten), nu alleen nog de hoofdkraan opendraaien en we zijn weer helemaal thuis.

Toch maar even een paadje geschept.

Normaal zijn huurauto’s vrijwel nieuw, Rent-a-Wreck verhuurt auto’s die iets ouder zijn en die wat meer kilometers gereden hebben maar ze zijn nog steeds prima in orde en voldoen aan alle eisen.
Meer weten over Rent-A-Wreck? Kijk op de website van Rent-A-Wreck Scandinavia.