Een saai verhaal

Vandaag hadden we weer een dag met klussen thuis. De veranda is aan een schilderbeurt toe. Vandaag hebben we de loszittende verf afgekrabd en waar nodig even de verfstripper er op gezet. Sommige stukken verf kwamen in hele plakkaten los. Daarna hebben we de rest van de veranda afgewassen met wat ze hier “mögeltvätt” noemen. Het goedje doodt schimmels en algen en stinkt erg naar chloor. Verder is het niet goed voor je handen, het is gewoonweg gemeen spul.  In ieder geval knapten alle goede witte delen na het afwassen flink op.

Mögeltvätt

Daan heeft meegeholpen met afwassen van het verfwerk maar vond het een wat saaie klus. Het was volgens hem veel spannender geweest als ik van de ladder was gevallen en naar het ziekenhuis of zo had gemoeten. Het hoefde niks ernstigs te zijn maar volgens hem was dat een veel spannender verhaal voor de weblog geweest. Ik was het wel met hem eens alleen dat stuk met het ziekenhuis hoefde niet zo nodig. Maar alles is goed gegaan, de veranda is nu gewassen en hier en daar kaal. Als het de komende dagen een keer droog is en we hebben geen andere plannen gaan we aan het schilderen.

Ladder tegen de veranda

Het meest spannende moment vandaag was nog wel dat er plotseling twee mannen in zwemvesten kwamen vragen waar de winkel was. Het is zomer en kanovaarders en vlotvaarders komen af en toe vragen waar de winkel is als ze ons buiten zien.

Storfjället

Vandaag hebben we gewandeld op Storfjället bij Sälen. De wandeling begon in het dal tussen Mellanfjället en Storfjället. De afgelopen dagen had het regelmatig geregend en waren we blij dat over de hele natte gedeelten planken gelegd waren, hoewel dat er op sommige stukken best een paar meer hadden mogen zijn. Hier en daar waren de planken slecht en was het even balanceren op niet alsnog een nat pak te halen.

Bijna aan het eind van het dal boog het pad af en klommen we Storfjället op.  Eenmaal op Storfjället hadden we een mooi uitzicht op de omgeving. Dit was ook het gebied waar we eerder dit jaar een sneeuwscootersafari gemaakt hadden. Om je heen is het enorm leeg en zie je alleen maar meer bergen. De route was erg duidelijk gemarkeerd met rode kruisen.

Uiteindelijk daalden we af naar het Högfljällshotel, nu was het erg rustig, in de winter is het hier druk met wintersportliefhebbers. Eenmaal beneden dachten we dat we in plaats van over de asfaltweg te lopen de laatste kilometer wel langs het pad van de skilift konden lopen. Dat bleek niet zo’n succes te zijn, in het begin ging er nog wel een begaanbaar pad onder de lift door, maar uiteindelijk werd het aardig spoorzoeken en beekjes oversteken. Maar we kregen uiteindelijk het beginpunt in zicht en hebben ongeschonden de auto weer weten te bereiken.

Op de planken houden we het nog net droog.

Polarull (letterlijk vertaald poolwol). Groeit alleen in de Alpen en Noord-Europa

Onderweg tussen Storfjället en Mellanfjället

De rode kruisen markeren de route, het pad is er wel. Vaak is het beter om je eigen route te kiezen

Op naar Storfjället

Op weg naar boven

Hönsbär (Zweedse kornoelje)

Uitzicht

Storfjället

Meertje op Storfjället

Steenmannetjes op Storfjället. Emma en Daan hebben ook hun steentje bijgedragen.

Nieuwe planken. Dit was wel heel luxe we konden nu gewoon doorlopen.

Beneden ligt het Högfjällshotel

Hjorton, nog steeds niet rijp. Ze horen goudgeel te zijn. Groeit vooral in vochtige en moerassige gebieden.

Hjorton, nog steeds niet rijp, ze horen goudgeel te zijn. Groeit vooral in vochtige en moerassige gebieden. Als je ze als wandelaar ziet ben je blij als je laarzen of hoge schoenen aan hebt.

Bronwater

Gisteren zijn we naar Nygårdskällan gewandeld. Dit is een natuurlijke bron in het bos. Aan het bronwater worden geneeskrachtige en verjongende krachten toegeschreven. Naar de bron gaan twee wandelingen, een korte en een wat langere. We kozen voor de langere wandeling omdat deze door een systeem van kloven loopt en volgens de folder erg mooi is maar wel zwaarder. De kloven zijn ontstaan doordat het fijne zand dat er vroeger lag weggespoeld is. Nu zijn de kloven dicht begroeid met bomen en struiken.

Nadat we de parkeerplaats gevonden hadden gingen we op pad. Het was te merken dat de regenbui het pad en de bruggen geen goed gedaan had. Het hout van de bruggen en de planken die je over de drassige delen moest leiden was spekglad en het kostte af en toe moeite om niet uit te glijden. Het pas was smal, zat vol boomwortels en was soms moeilijk te volgen. Rondkijken en lopen leidde tot uitglijders.

Vanaf het punt dat onze route zich samenvoegde met de korte route was het pad aanzienlijk beter. Voordat het wisten stonden we toen ook bij de bron. Natuurlijk hebben we het bronwater gedronken en een fles water meegenomen. Het bronwater was heel erg helder, koud en smaakte prima.

Nygårdskällan

Onze fles vullen met het heilzame en verjongende bronwater

Nadat we ons gelaafd hadden aan het heilzame water begonnen we aan de terugweg. Het leek er op of dat allemaal een stuk vlotter ging dan de heenweg (of zou dat de werking van het bronwater zijn). Emma en Daan liepen een eindje voor ons en begonnen plotseling “een slang!” te roepen. Ik dacht dat zal wel een hazelworm zijn, die hebben we al vaker gezien en vond het vreemd dat zij die niet herkenden. Toen ik dier zelf zag, zag ik dat het een adder was. De slang lag op het pad en we konden rustig foto’s maken. Na een tijdje keerde hij om en verdween weer in de struiken.

Adder

Verder zagen we op de terugweg nog een aantal mooie paddestoelen waarvan we de namen toch eens moeten opzoeken.

Paddestoelen

Paddestoel

Bijna bij de auto zag Emma nog een klein padje springen dat ze even moest pakken om te bekijken. De smultron (bosaardbeitjes) die we ook zagen hebben de foto niet gehaald, die waren heel snel op.

Padje

En de heilzame en verjongende werking van het bronwater? Toen ik vanmorgen op stond en in de spiegel keek had ik nog net zo veel grijze haren en rimpels als gisteren. Misschien had ik er toch een bad in moeten nemen.

Voor de geocachers, de volgende caches liggen langs de wandeling:
GC2VCX9 Nygårdskällan 1
GC2VCZ8 Nygårdskällan 2
GC2VCQF Nygårdskällan 3

Een regenachtige zondag

Het weer is deze zomer tot nu toe onbestendig en vandaag beloofd het een dag te worden met flink veel regen. Vanmorgen werd die belofte al ingelost, het water kwam met bakken uit de lucht. Kortom geen weer om op pad te gaan.

Prima weer dus om in huis wat te gaan doen. We hebben broodjes gebakken, fruit gedroogd, aardbeiensiroop en jam gemaakt.

De saftmaja staat te pruttelen

Bananen en aardbeien in de droger

De zelfgebakken broodjes

Het resultaat, aarbeiensiroop en jam

Tiomilaskogen

Het bos tegenover ons huis, dus aan de overkant van de 62 heet Tiomilaskogen. Het is geen klein bos. De dorpen aan de rand van het bos zijn Malung, Yttermalung, Äppelbo, Sågen, Stöllet, Hagfors en Ekshärad (als je op de kaart kijkt krijg je een indruk van de omvang). Vroeger was het een bos waar nog geen weg doorheen liep maar waar wel mensen woonden. Tegenwoordig lopen er wel wegen door het bos maar als je er doorheen rijdt krijg nog steeds het gevoel dat je door een eindeloos bos met meren en moerassen rijdt. In het bos ligt een aantal dorpjes, of beter gezegd nederzettingen van niet meer dan een paar huizen. Verder zijn de wegen op een enkele na niet verhard.

In week 30 wordt ieder jaar “Kultur i Tiomilaskogen” georganiseerd. In de dorpjes in het bos is van alles te beleven, zoals muziek, tentoonstellingen, loppis, oude ambachten etc. De dorpjes zijn niet groot, als je alles wil zien ben je aardig door het bos aan rijden.

Uvanå in Tiomilaskogen

Op de site http://www.kulturitiomilaskogen.se is een programmaboekje te downloaden met een kaart zodat je weet wat waar te doen is, anders wordt het een heel erg groot zoekplaatje. Doordat de dorpjes zo klein zijn vind je overal een soort mini-braderie, met kraampjes, partytenten of campers. Af en toe zijn het niet meer dan een paar huizen waar wat te doen is of loopt de doorgaande weg niet helemaal door en moet je het laatste stukje wandelen.

We dachten het bos goed te kennen maar we hebben nog heel veel nieuwe wegen en meren ontdekt. Op de terugweg duurde het een hele tijd voor we weer op voor ons bekende boswegen reden.

Ook het bosbouwbedrijf Uvanå Skogs AB toont zijn materieel

Tiomilaskogen

Watervliegtuig

Gevaarlijk

Hindernissen en gevaren kunnen de komende 2 kilometer voorkomen. We zijn niet beschoten, hebben geen wilde dieren gezien en de kuilen kunnen ontwijken.