Vasaloppet

In de aanloop naar de Vasaloppet op 8 maart zijn er anderhalve week van te voren al verschillende wedstrijden. Maar het hoogtepunt blijft de Vasaloppet zelf, een langlauftocht van 90km van Sälen naar Mora.

De Vasaloppet is de oudste, langste en grootste (grootste aantal deelnemers) langlaufwedstrijd ter wereld. Aan de Vasaloppet zelf doen 15.000 deelnemers mee en aan de overige wedstrijden in de dagen ervoor nog zo’n 60.000. Normaal is de Vasaloppet altijd op de eerste zondag in maart alleen dit jaar is de wedstrijd opgeschoven vanwege de wereldkampioenschappen in Falun. De wedstrijd is voor het eerst in 1922 gehouden en sinds die tijd is de wedstrijd vrijwel jaarlijks gehouden. In 1932 en 1990 is de wedstrijd niet doorgegaan omdat er te weinig sneeuw lag en in 1934 vanwege te weinig aanmeldingen.

De Vasaloppet wordt gehouden als herinnering aan de vlucht van Gustav Vasa naar Noorwegen in 1521. Hij probeerde het volk te bewegen om in opstand te komen tegen koning Kristian die als een tiran over het land regeerde. Het volk wilde echter niet in opstand komen waardoor Gustav gedwongen werd te vluchten. Bij Sälen werd hij echter ingehaald, het volk was van gedachten veranderd, en werd hem gevraagd om de opstand tegen de koning te leiden. Gustav is toen teruggegaan van Sälen naar Mora. Uiteindelijk werd Gustav Vasa op 6 juni 1523 gekozen tot koning van Zweden. Overigens vragen de historici zich af of Gustav Vasa wel kon skiën of dat hij gewoon sneeuwschoenen aan had. Hoe dan ook het is een mooi verhaal en er is een geweldig sportevenement uit ontstaan.

Vasaloppet

Gustav Vasa deed zelf ook nog een stukje mee.

Vandaag zijn we gaan kijken bij de finish van de “kortvasan” dit is een langlauftocht van de 30km van Oxberg naar Mora. Het was leuk om een keer een finish van een dergelijke wedstrijd mee te maken. Wat opviel was dat sommige deelnemers met moeite de eindstreep haalden en van sommigen had je het idee dat ze zo nog even terug gingen naar Oxberg. Verder zag je oud en jong (minimum leeftijd is 12 jaar) gewoon de finish passeren. We stonden even te kijken naar de tijden bij de finish en wat we zo zagen was het gemiddelde rond de 2 uur. Langlaufen of zoals ze hier zeggen Längdskidåkning is hier echt een volkssport.

Vasaloppet

De finish is in zicht

Vasaloppet

De finish

Vasaloppet

De laatste loodjes

Vasaloppet

Een flinke sneeuwbui hoort er bij

Op de terugweg zijn we vanuit Mora via Oxberg gereden en dan krijg je nog meer respect voor de deelnemers, 30km is een echt heel eind op die smalle langlaufski’s.

 

 

Skiën

Vandaag zijn we gaan skiën op Branäs. Het was niet zo’n heel erg mooi weer, maar veel beter zou het volgens de voorspellingen deze week ook niet worden. Daarom zijn we vanmorgen ondanks dat het regende toch op pad gegaan. Branäs is een eind verderop en het weer zou daar vast goed genoeg zijn om te skiën.

Toen we de ski’s gehuurd hadden en een liftkaart gekocht was het vrijwel droog. Boven op de berg waaide het stevig. Gedurende dag de viel er nog een flinke sneeuwbui, maar kwam ook de zon er even door en in de loop van de middag begon het weer te motregenen.
Branäs Branäs Branäs Branäs Branäs

Al met al hebben we vandaag genoten. Daan is verreweg de beste skiër van ons gezin. Emma en ik moesten toch weer wennen aan de ski’s en gaan ook wat voorzichtiger naar beneden. Suzanne zorgt voor de foto’s en kijkt ondertussen rond.

Af en toe wordt gevraagd of je kunt skiën in de buurt van Stöllet. Hieronder een lijstje met met wat Branäs te bieden heeft:
Seizoen: 22 december – 12 april
Aantal pistes/afdalingen: 27
Hoogte 415 meter
Aantal liften 20 (inclusief de gondellift)
Langste piste: Storbacken 3 km in een afdaling
Langlaufloipes: 20 km
Snowpark, funpark en big air bag zijn iedere dag tot 19.00 open
Skiën kun je tot 19.00 ‘s avonds
Daarnaast kun je natuurlijk ski’s huren, zijn er restaurantjes, etc.

Verder liggen Hovfjället en Långberget ook nog in de buurt maar daar hebben we nog nooit geskied.

Fotomuur

Gisteren zijn we naar Karlstad geweest en vandaag is een dag voor wat dingetjes in en om het huis. Er zijn nog twee radiotoren die maar niet dicht willen, we moeten nog een paar boodschappen doen en we wilden de fotomuur op de overloop reorganiseren.

Van de radiotoren heb ik de thermostaatknop losgehaald en het pinnetje dat de klep moet regelen losgemaakt zodat het weer soepel beweegt. Daarna de knop er weer op geschroefd en de in de stand “uit” gedraaid. Nu is het afwachten om te zien of de radiotoren ook echt afkoelen.

Verder hebben we vandaag de fotomuur gereorganiseerd. We hebben van iedere keer dat we in Stöllet waren een foto laten afdrukken. Na zo’n 5 jaar is de muur op de overloop aardig gevuld met foto’s. Het is enorm leuk om af en toe eens terug te kijken wat we allemaal beleefd hebben. Ons eerste idee was om telkens een ander lijstje te gebruiken. Het zag er wel gezellig uit maar als het er veel worden, wordt het lastig om alles goed te hangen. Dus zijn we begonnen met alles foto’s in zwarte IKEA Nyttja lijstjes te doen. We wilden ze in Nederland alvast kopen maar kwamen er achter dat ze uit de collectie gaan. We hebben uitgerekend dat om de muur gevuld te krijgen dat we nog 38 lijstjes nodig zouden hebben. De IKEA’s in de buurt, die in Amersfoort en Duiven, hadden er nog maar een paar en in de rest van Nederland waren er ook amper nog te krijgen. In Zweden waren ze nog ruim op voorraad dus toen we gisteren in Karlstad waren hebben we er 40 gekocht (dus mocht iemand daar een vrijwel leeg rek aantreffen, dan is dat onze schuld).

FotomuurHet ziet er nu een stuk strakker uit en we hebben nog voldoende ruimte voor iets meer dan 30 foto’s. Het duurt nog wel even voordat de muur helemaal vol is, maar de lijstjes hebben wel al.

Hij doet ‘t weer

Zaterdagavond deed de luftvärme het niet meer. Ik heb er toen zelf nog even naar gekeken en kon zo gauw niet zien wat de oorzaak was. Daarna heb ik op mijn gemak maar eens de hele servicemanual doorgenomen. Allerlei schema’s, grafieken en tabellen kwamen voorbij. Pagina 24 tot en met 37 ging over de mogelijke storingen, allemaal heel handig uitgewerkt in de stroomdiagrammen en tabellen. Het grootste deel ging over de signalen die de binnenunit zou moeten geven als de buitenunit een defect had. Maar de binnenunit deed het gewoon! Tenslotte kwam ik bij het deel dat alleen over de buitenunit ging en dan ging het al vlug over een defecte compressor, ventilatormotor etc. Op de printplaat zou ook nog een zekering moeten zitten maar daar moest de hele unit voor gedemonteerd worden. Ook geen klus die je in deze tijd van het jaar even doet. We hadden daarom al besloten het maar te laten totdat de sneeuw weg was. Vervelend maar de gewone verwarmingsketel doet het nog. Tot zo ver de luftvärme.

Luftvärme

Gisteren zetten we de vaatwasser aan en die begon gewoon te lopen. We waren druk met andere dingen en hebben er verder niet op gelet. Toen ik ‘m wilde uitruimen bleek dat de lampjes uit waren maar het programma niet goed gelopen had want onderin stond nog gewoon water met schuim. Ik dacht nog “$@(*&@# dat zul je net hebben ook nog de vaatwasser stuk”. Het ding maar leeggeruimd en gekeken wat daar nu mee aan de hand was. Deur dicht, apparaat aan, “hmmm hij maakt wel een erg vreemd geluid bij het afpompen en de lampjes branden ook niet zoals het hoort.”. Toen bedacht ik plotseling dat we dit al een keer eerder gezien hadden. Er is dan een zekering stuk waardoor het apparaat onvoldoende stroom krijgt. In de kelder was er echter geen zekering die stuk was. Dan maar naar buiten. Na wat zoeken bleek dat daar een van de zekeringen stuk was gegaan. De zekering vervangen, de vaatwasser weer aangezet en die liep weer als vanouds. Zou de luftvärme het nu dan ook doen? Apparaat aangezet maar er gebeurde niets. Even later begon de ventilator toch te lopen, blijkbaar moest het apparaat even opstarten. Hij doet het weer!

Zekeringen

Waarom we dat niet eerder gemerkt hebben? Als er een zekering buiten uitvalt dan gaan de lampen nauwelijks merkbaar minder fel branden maar ze doen het wel allemaal nog. Apparaten met een motor of elektronica krijgen minder spanning en werken dan niet of niet meer goed.

Gisteren was het overigens mooi weer net iets boven 0 en de zon scheen. De oprit was een grote ijsbaan.

Mooi weer

 

Vanmorgen sneeuwde het en nu is de oprit weer helemaal wit. Het blijft wel glad met dat dunne laagje sneeuw op het ijs, voor je het weet ga je onderuit. Door het dooien en vriezen is de sneeuw ook hard geworden. Als je de tuin in loopt, loop je op de bovenste laag totdat je door die laag heen zakt en je tot over je laarzen in de sneeuw staat.

IMG_1771

10 uur

Zolang duurde onze reis van Apeldoorn naar Stöllet gisteren. We zijn thuis om 11.40 vertrokken en om 21.40 waren we weer thuis. Een uur rijden naar Weeze, de auto parkeren, door de douane, wachten en ondertussen wat eten. Ik weet nog steeds niet wat de douane zocht in de rugzak van Daan. Die werd namelijk opengemaakt en uitgebreid onderzocht. Hij had bij mijn weten echt alleen maar boeken, broodjes, een DS, een mobieltje en een oplader bij zich. Om 14.40 vertrok onze vlucht naar Skavsta.

Ryanair

Het lijkt er wel op dat de vluchttijden ruim gerekend zijn, want net als alle andere keren landden we een kwartier tot twintig minuten voor de geplande tijd op Skavsta. Daar de huurauto ophalen en vervolgens ruim vier uur rijden naar Stöllet. Onderweg zijn we in de buurt van Örebro gestopt bij de Max. Dit is een Zweedse hamburgerketen die volgens eigen zeggen “Sveriges godaste hamburger” (de lekkerste hamburger van Zweden) serveert. Op de een of andere manier proberen ze bij de Max hun bestelsysteem te verbeteren maar logisch is het niet. Als je binnenkomt hangt er een groot bord met “Beställ här” (Bestel hier) en je vertelt daar wat je wil eten. Vervolgens word je doorgestuurd naar de kassa waar je nog een keer mag zeggen wat je net besteld had en betalen. Daarna gaat de diegene die achter kassa staat alles voor je verzamelen en krijg je je het bestelde mee. Drinken en ketchup tap je zelf. Na het eten konden we verder voor de laatste etappe.

Ondertussen hadden we ook de nodige opties en knopjes van de huurauto ontdekt. We hadden dit keer bewust een Volvo gehuurd omdat dit in de winter een stuk prettiger rijdt en omdat als we deze week nog gaan skiën de ski’s er ook in passen. Op Skavsta hadden we al ontdekt dat er navigatie in zat, dus onze TomTom kon in de tas blijven. Dat scheelt ook weer ergernis want om de een of andere reden duurt het een hele tijd voordat de zuignap goed op voorruit blijft zitten. Om deze zoveel tijd valt het hele ding naar beneden en ben je weer aan het proberen om alles weer vastgeplakt te krijgen. Tot verdriet van Emma ontbrak de achterbankverwarming, maar er zat wel weer een USB-aansluiting in de middenconsole zodat in ieder geval de mobieltjes opgeladen konden worden. Wat ook handig is, is dat als de cruise control aan staat en je nadert een voorligger dat je auto dan automatisch zijn snelheid aanpast en een vaste (in te stellen!) afstand tot de auto voor je houdt. Ook als je voorligger remt of zelfs stopt doet je eigen auto dat ook. Verder is het een automaat dus schakelen hoeft niet. Het belangrijkste wat je moet doen is sturen (en opletten). En als je niet heel goed oplet is er nog de rijstrook signalering die het stuur laat trillen en op het dashboard laat zien dat je over de middenstreep rijdt. Wisselen tussen grootlicht en dimlicht gaat ook automatisch, zodra er een tegenligger aankomt of er straatverlichting is schakelt automatisch het dimlicht in. Daan vond dat hij zo ook wel auto kon rijden.

Toen we in Skavsta weg reden was het nat en grijs en lagen er nog wat hopen bij elkaar geschoven sneeuw. Onderweg hadden we regen- en sneeuwbuien. Naarmate we meer richting Stöllet reden lag er steeds meer sneeuw liggen en hier en daar was de weg ook wit. Het wordt deze week volgens de voorspellingen wel kwakkelen met het weer. Dooi, vorst en sneeuw lijken elkaar te gaan afwisselen.

Volvo V40

Thuis bleek dat de oprit keurig geschoven was met aan het eind extra ruimte zodat de autoportieren open konden. Alleen het stukje tot aan de voordeur moesten we even door de sneeuw lopen. Dank je wel! Tack!

Alles was zoals we het achtergelaten hadden. Alleen is ergens de luftvärme er mee gestopt. Toen ik ‘m eerder deze week aanzette werd het huis wel warm. Alleen toen we gisteren aankwamen liep de buitenunit niet meer. Eerst maar eens kijken of ik ‘m zelf kan maken en anders moet er maar een keer iemand komen, het heeft geen haast. De verwarmingsketel doet het wel gewoon dus koud hebben we het niet.

Onderweg hadden we het erover of we nog boodschappen moesten doen voor het ontbijt en lunch. We dachten dat er nog wel voldoende krackers en beleg zouden zijn en morgen doen we toch boodschappen in Malung dus zijn we alle Coops en ICA’s voorbijgereden. Toen ik gisteravond eens ging kijken wat er nog was zag ik dat er nog welgeteld twee crackers waren en een pot chocopasta die ver leeg was. Dat zou een karig ontbijt en lunch worden met ons vieren. In de kast lagen nog wel tortilla’s, muesli, chocopops en jam. Gelukkig bleek in de vriezer nog een brood te liggen. Weliswaar brood dat de kinderen niet zo lekker vinden, dat is ook de reden dat het in de vriezer beland is, maar als je het roostert en er voldoende jam op doet scheelt dat een hele hoop. Voor de volgende keer maken we maar weer een lijstje maken met boodschappen die we onderweg alvast moeten doen.

In ieder geval zijn we weer thuis!!!