Dag 2 van Scandinavië-XL

Gisteravond waren we zoals gezegd “op” en het uurtje extra slaap was van harte welkom. Daarnaast reden we vanmorgen ook wat later naar Nijkerk, onze stand stond al klaar en afgezien van wat dingen aanvullen en rechtzetten hadden we daar geen werk meer aan. Onderweg hebben we de dag van gisteren nog een keer doorgenomen en waren we benieuwd hoe vandaag zou lopen.

Voor de opening is het nog rustig.

Toen de deuren open gingen waren we vrij snel in gesprek met bezoekers over Zweden, Värmland, reisgidsen, campings, B&B’s, vakantiehuizen en vakanties. De hele dag door hadden we op onze stand erg leuke gesprekken met bezoekers. Iedereen die vragen stelde hebben we advies op maat gegeven, een reisgids verkocht of de meest geschikte flyers uit onze verzameling meegegeven. Het was ook leuk om lezers van onze blog en volgers van onze facebookpagina te ontmoeten en gewoon even kennis te maken.

Op onze stand.

De dag vloog om en voor we het wisten was het tijd om in te pakken. Onderweg hebben we ook deze dag doorgenomen, door de vele gesprekken die we vandaag gevoerd hebben, hebben we ook weer nieuwe ideeën opgedaan. Kortom we hebben nog genoeg plannen voor de toekomst. Thuis maken we de balans op en inventariseren we de verkopen en of we nog genoeg flyers hebben want ook daar zijn er veel van weggevlogen.

Onze reisgids “Winter in Värmland” is nu ook onze webshop te koop. Dus mocht je niet in gelegenheid zijn geweest om naar Nijkerk te komen of na je bezoek gedacht hebben dat je toch graag een van onze reisgidsen wilt hebben, ze zijn bestelbaar via deze link: Hem62 webshop.

O ja, 9 en 10 december kun je ons weer ontmoeten op de Zweedse Kerstmarkt in Groningen.

Dag 1 van Scandinavië-XL

De eerst dag van Scandinavië-XL zit er op. Aan het eind van de dag waren “op”, maar wat was het leuk om er weer te staan. Op de heenweg hebben we onze aanpak doorgenomen en kijken hoe we dit keer zouden gaan werken. Eenmaal aangekomen in Nijkerk zijn we onze stand gaan opbouwen. Toen we tevreden waren en alles een plekje had hebben we even een rondje gelopen over de beurs. Het is leuk om rond te kijken en bekenden te ontmoeten en even bij te praten.

Onze stek, standnummer P02.

Even voor tienen kwam het eerste publiek binnen. We merken dat we veel energie krijgen van zo’n dag. Het is leuk om de verhalen te horen, vragen te beantwoorden en reisgidsen te verkopen. Op weg naar huis merkten we pas hoe vermoeiend zo’n dag is. We waren blij met het extra uurtje vanwege de wintertijd. Vandaag is dag 2 en we gaan weer met evenveel energie of misschien nog wel meer aan de slag.

Vanochtend hebben we besloten om ook alvast onze reisgids “Winter in Värmland” via onze webshop bestelbaar te maken. Dus mocht je niet in gelegenheid zijn om naar Nijkerk te komen of gisteren bij thuiskomst gedacht hebben dat je toch graag een van onze reisgidsen wil hebben, ze zijn bestelbaar via deze link: Hem62 webshop.

Steeds meer bagage

Toen we vanmorgen op weg gingen bedachten we dat we veel meer bagage op de terugweg hebben dan op de heenweg. We hebben stapels flyers verzameld en die passen niet in de kleine rugzakken die we op de heenweg bij ons hadden. We hebben nog even hier en dus tijd om een oplossing te bedenken.

Onze eerste stop vandaag was Falun. De plaats is vooral bekend van de mijn Falu Gruva die echt een bezoek waard is. Falun heeft echter ook nog veel andere bezienswaardigheden. Een daarvan is Lugnets Skidmuseum. Als Falun inrijdt zie je de twee skischansen al van ver. We parkeerden onderaan bij de schansen en zijn naar boven gewandeld. Mocht je de wandeling te inspannend vinden, je kunt ook met een soort bergbaantje naar boven. Boven heb je een prachtig uitzicht over de omgeving. Als je ziet wat een skispringer bij zijn sprong ziet gaat het je duizelen, je kunt van boven niet eens goed zien waar je zou moeten landen.

De skischansen (Zweeds: hoppbackarna) in Falun.

Achter mij is de het einde van de schans. Hier zet skiër zich af voor de sprong.

Uitzicht over Falun.

We stonden te genieten van het uitzicht toen we een berichtje kregen met de vraag of we een kilo snoep mee konden te nemen. Nu helpen we graag en onderweg zijn we gestopt om snoep in te slaan. Maar we bedachten ook dat we dan nog meer hebben om mee te nemen voor de terugreis. We moesten nu toch echt bedenken hoe we dit gingen oplossen, want veel tijd hebben we hier niet meer. De kinderen zouden zeggen “komt wel goed” en voor nu laten we het daar maar even bij.

Na Falun bekeken te hebben zijn we naar Gamla Staberg gegaan. Gamla Staberg is een boerderij van een vermogende mijnwerker. De eerste bekende eigenaar in 1539 was Hans Marqvardsson. Hij was mede-eigenaar van de groeve in Falun en dus niet zomaar een gewone mijnwerker. De jaren daarna is de boerderij verbouwd en uitgebreid en is ook de tuin in barokstijl aangelegd.

Gamla Staberg

Een van de schuren bij Gamla Staberg.

Vanaf Gamla Staberg zijn we om het meer Runn via Borlänge weer naar Stöllet gereden. Het meer heeft een oppervlakte van meer dan 60 vierkante kilometer. In het verhaal over Gustav Vasa komt dit meer ook terug, Gustav is over dit meer gevlucht om te ontkomen aan zijn Deense achtervolgers. Verder is Runn het decor voor de Runn Winter Week die ieder jaar in februari plaatsvindt. In het winterseizoen is er 100 dagen ijs en 50 kilometer aan geveegde banen.

En dan zitten we nog met ons “bagageprobleem”. We hadden bij de Dollarstore al een leuk bagagekoffertje gezien maar hadden nog geen goede reden om er een te kopen. Hiermee is ons probleem opgelost en we hebben een goed herkenbaar koffertje.

Bagageprobleem opgelost.

O ja, niemand die ons spullen laat meenemen naar Nederland hoeft zich schuldig te voelen. Het is gewoon een leuk koffertje. Onze winterjassen en nog wat andere dingen die we hier gekocht hebben moeten ook mee naar Nederland. Die kilo snoep en die stapels flyers hadden echt wel in onze rugzakken gepast 🙂

Sagostigen

Vandaag zijn we in de buurt gebleven. We zijn even bij Rådastrands camping langs geweest voor flyers en om even bij te praten. Daarna zijn we op zoek gegaan naar de sagostigen die in de buurt van het vliegveldje moet liggen. We hebben even moeten zoeken om het pad te vinden maar zagen uiteindelijk een klein wit bordje met de tekst “Sagostigen”. Op het smalle weggetje er naar toe kwamen we een man op de fiets tegen die vroeg of we op zoek waren naar de sagostigen. Het bleek Stig Sandberg te zijn, de maker van het pad. Hij komt hier dagelijks en zag dat sommige van sommige boomstronken en takken eenvoudig een trol of ander wezen te maken was. Langzaamaan bouwde hij zo aan dit pad en steeds meer schepsels kwamen tot leven in het bos.

Sagostigen. Dit is nog maar een klein deel van alle creaties.

Het is erg leuk om te kijken en zeker kinderen kijken hier hun ogen uit en ontdekken steeds meer. Zelfs wij zagen op de terugweg weer andere wezens dan op de heenweg. De sagostigen is te vinden door bij de ICA in Råda af te slaan en door te rijden tot je op een soort Y-splitsing komt waar je rechtsaf slaat. Dit weggetje volg je totdat je het bordje “Sagostigen” ziet. Tip: de geocache GC44NX Sagostigen ligt ook in de buurt van het pad.

’s Middags stond een bezoek aan Ineke op het programma. Voor haar emigratie hebben we de afgelopen jaren aardig wat op en neer gemaild. In eerste instantie over Zweden en emigreren daarna over allerhande andere onderwerpen. Sinds eind vorig jaar woont ze in Zweden. Gisteren troffen we elkaar in levende lijve. We hadden al zoveel gemaild dat het leek of we elkaar al een hele tijd kenden. Na een uitgebreide rondleiding, hebben we nog heel lang gezellig in de keuken zitten praten over van alles en nog wat. Toen het begon te schemeren was het voor ons tijd om weer naar Stöllet te gaan. We hadden nog een flyer die we af moesten maken en afleveren bij de drukker.